Woensdag kwam een reeks grote beursgenoteerde bedrijven met de kwartaalcijfers naar buiten.
Chipmachinefabrikant ASML voorziet voor dit jaar een sterke omzetgroei vanwege de tekorten aan computerchips.
Uitzender Randstad is terug op het niveau van voor de coronacrisis.
Het seizoen voor de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven is weer van start gegaan. Beleggers kijken hierbij niet alleen naar de resultaten over de eerste drie maanden van 2021. Ook de vooruitzichten voor de rest van het jaar zijn belangrijk, met de heropening van de economie in het vooruitzicht.
Woensdag kwam een reeks belangrijke beursgenoteerde bedrijven naar buiten met de kwartaalcijfers.
Chipmachinefabrikant ASML voorziet voor dit jaar een sterke omzetgroei vanwege de tekorten aan computerchips en extra investeringen die chipfabrikanten doen. Uitzender Randstad is terug op het niveau van voor de coronacrisis en verfconcern AkzoNobel ziet door het economische herstel ook de grondstofkosten stijgen. Bierbrouwer Heineken had in het eerste kwartaal nog steeds veel last van de horecasluitingen.
ASML: sterkte toename omzet in 2021
De Nederlandse chipmachinefabrikant ASML denkt dat de omzet dit jaar sterk zal toenemen, geholpen door de grote vraag naar zijn systemen nu er wereldwijd chiptekorten zijn. De onderneming rekent op een omzetgroei met wel 30 procent in vergelijking met vorig jaar.
Het in Veldhoven gevestigde ASML spreekt van een sterke vraag naar chips vanuit alle markten, bijvoorbeeld voor 5G-netwerkapparatuur en kunstmatige intelligentie (AI). Volgens topman Peter Wennink is de vraag vergeleken met drie maanden geleden aanzienlijk groter geworden. Door het vele thuiswerken wordt de vraag naar chips voor bijvoorbeeld laptops en smartphones al langere tijd gestuwd. Ook voor elektrische auto's is de behoefte aan halfgeleiders erg groot.
De orderontvangst bedroeg in de afgelopen periode ruim 4,7 miljard euro, tegen meer dan 4,2 miljard euro in het voorgaande kwartaal. De opbrengsten stegen naar bijna 4,4 miljard euro, van minder dan 4,3 miljard euro in het vierde kwartaal. De nettowinst bleef vrijwel gelijk op iets meer dan 1,3 miljard euro.
Inmiddels zijn er chiptekorten waar vooral de wereldwijde auto-industrie last van heeft, met tijdelijke sluiting van autofabrieken van bijvoorbeeld Volkswagen, Toyota Motor en Daimler. Om die tekorten aan te pakken en in de vraag te kunnen voorzien hebben grote chipconcerns zoals het Taiwanese TSMC, het Zuid-Koreaanse Samsung Electronics en het Amerikaanse Intel enorme investeringen in uitbreiding van de productiecapaciteit aangekondigd. Daarmee zijn vele tientallen miljarden dollars gemoeid.
In het afgelopen kwartaal kreeg ASML voor 2,3 miljard euro aan bestellingen voor zijn hypermoderne EUV-machines. Met die zeer gespecialiseerde machines kunnen veel kleinere en krachtigere halfgeleiders worden gemaakt. De apparaten kosten meer dan 100 miljoen euro per stuk en zijn zo groot als een bus.
Zo werd in februari nog bekend dat het Zuid-Koreaanse chipbedrijf SK Hynix de komende vijf jaar voor zo'n 3,6 miljard euro aan EUV-machines gaat kopen bij ASML. Die gaat SK Hynix gebruiken om nog snellere en energiezuinigere geheugenchips te fabriceren.
ASML mag overigens geen EUV-machines naar China exporteren omdat nog altijd wordt gewacht op een Nederlandse exportvergunning. Dat komt omdat de Amerikanen liever niet hebben dat die hoogwaardige en gevoelige technologie in China belandt vanwege de handelsspanningen tussen de twee grootmachten.
ASMI profiteert van chiptekort
Chiptoeleverancier ASM International (ASMI) heeft in het eerste kwartaal volop geprofiteerd van de wereldwijde chiptekorten en de omvangrijke investeringsplannen van grote chipbedrijven om die tekorten tegen te gaan. Daardoor nam de vraag naar de producten van ASMI flink toe, zo bleek dinsdag nabeurs bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal van 2021.
De Nederlandse onderneming levert bijvoorbeeld systemen voor de bewerking van wafers, de dunne schijfjes waarvan halfgeleiders worden gemaakt.
De orderontvangst bedroeg in het eerste kwartaal bijna 411 miljoen euro, wat 8 procent meer is dan in het vierde kwartaal. ASMI sprak in februari voor het eerste kwartaal een verwachting uit voor een orderinstroom van tussen de 380 miljoen tot 400 miljoen euro, net als voor de omzet.
De omzet nam volgens het bedrijf op kwartaalbasis met 14 procent toe tot 394 miljoen euro. De nettowinst klom met 43 miljoen euro naar 125 miljoen euro vergeleken met de voorgaande periode.
Randstad terug op niveau van vóór de coronacrisis
Uitzendconcern Randstad zit qua werk weer op het niveau van voor de crisis. De onderneming zag in april zijn activiteitenniveau uitkomen op dat van 2019. In het eerste kwartaal presteerde het bedrijf met name in Frankrijk en de Verenigde Staten beter dan het zelf had voorzien, ondanks de lockdowns en macro-economisch onzekerheden.
In het eerste kwartaal boekte Randstad een groei op eigen kracht, dus zonder hulp van overnames, van 6,4 procent tot een omzet van 5,5 miljard euro. Daarbij was vooral in Europa en de Verenigde Staten sprake van een sterk herstel. In andere delen van de wereld sprak de uitzender van "robuuste groei". Dat resulteerde in een winst van 153 miljoen euro, tegen 49 miljoen euro vorig jaar.
In Nederland boekte Randstad een groei van 9 procent, waarbij ook de winstmarges verbeterden. Verder was in Frankrijk sprake van 4 procent groei en werd in Noord-Amerika 5 procent meer omgezet.
AkzoNobel ziet kosten stijgen en probeert dat te compenseren met hogere verkoopprijzen
AkzoNobel heeft in het eerste kwartaal van 2021 bijna twee keer zoveel winst geboekt als in dezelfde periode vorig jaar. De verffabrikant groeide sterk in Azië en liet eerder, bij de presentatie van de jaarcijfers, al weten het afgelopen jaar flink op de kosten te hebben gelet.
De omzet van AkzoNobel steeg in het eerste kwartaal op jaarbasis met 10 procent naar bijna 2,7 miljard euro. De nettowinst dikte in dezelfde periode met 90 procent aan tot 217 miljoen euro.
De voor AkzoNobel stevige groei komt mede doordat de omzet een jaar eerder nog sterk onder druk stond van de coronacrisis. In de eerste maanden van 2020 ging bijvoorbeeld China goeddeels op slot om het coronavirus in te dammen, wat een grote impact had op de industrie van het land.
AkzoNobel wijst erop dat de kosten van de grondstoffen flink zijn gestegen. Dat komt onder meer door de verwachting dat de economie gaat herstellen van de coronacrisis, waardoor de vraag naar grondstoffen toeneemt. "We zullen ons blijven concentreren op het compenseren van de grondstofkosten met prijsinitiatieven en kostendiscipline", zegt topman Thierry Vanlancker. Het bedrijf rekent erop dat de grondstofprijzen ook in het tweede en derde kwartaal hoger zullen liggen.
Op 27 april begint AkzoNobel met een eerder aangekondigde forse aandeleninkoop van 1 miljard euro. Daarmee wil het bedrijf de eigen aandeelhouders belonen want door aandelen in te kopen zijn er minder effecten verhandelbaar en neemt de waarde toe van de stukken van de overgebleven aandeelhouders.
Heineken voelt horecasluitingen, wel sterke groei in Afrika en Midden-Oosten
Heineken blijft last houden van de horecasluitingen in vooral veel Europese landen. Die zorgden ervoor dat Heineken ook in het eerste kwartaal op jaarbasis minder bier verkocht. Nog altijd is nog geen derde van de bars, restaurants en nachtclubs open.
Heineken verkocht in de eerste maanden van het jaar 50,3 miljoen hectoliter bier. Dat was iets minder dan de 51,6 miljoen hectoliter bier die in het eerste kwart van 2020 werd verkocht, toen de horecasluitingen ook al de verkopen van Heineken drukten. In vergelijking met 2019 werd 2,1 procent minder bier verkocht.
In Nederland zette Heineken ruim 20 procent minder bier af. In de horeca was sprake van een daling met 80 procent. Een deel van dat omzetverlies werd goedgemaakt door de verkopen in de detailhandel.
Volgens topman Dolf van den Brink was de start van het jaar evenwel solide. Hij wijst erop dat er in Afrika en het Midden-Oosten sprake was van sterke groei. Daarnaast werd in Azië, het Pacifisch gebied en Noord- en Zuid-Amerika een bescheiden groei gerealiseerd. In Europa lagen de biervolumes bijna 10 procent onder het niveau van het eerste kwart van 2020.
Het merk Heineken werd bijna 12 procent meer verkocht. Daarbij was in tientallen landen sprake van een dubbelcijferige groei, mogelijk ook door het succes van de 0.0-variant.
Om de horeca bij te staan in crisistijd heeft Heineken voor miljoenen aan huurschulden kwijtgescholden. In het Verenigd Koninkrijk alleen al ging het bijvoorbeeld om 19 miljoen euro.
Heineken sloot het kwartaal af met een winst van 168 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder nog 94 miljoen euro. Het eerste kwartaal van 2019 bleef er onder de streep nog 299 miljoen euro over. Heineken gaat er nog altijd vanuit dat de situatie geleidelijk aan zal verbeteren. Een en andere hangt wel af van de vaccinatiesnelheid tegen het coronavirus.